Publicistički i medijski diskurz
Nositelj: prof. dr. sc. Krešimir Bagić
Izvođač: Gabrijela Puljić
ECTS: 5
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar
Status: izborni kolegij u 1. semestru preddiplomskoga studija
Oblik nastave: 2 sata seminara
Uvjeti: nema
Ispit: pisana izrada seminarskoga rada i usmeno izlaganje
Literatura
Obavezna
- Van Dijk, Teun A. 2011. Discourse studies: a multidisciplinary introduction. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Silić, Josip. 2006. Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
- Reah, Danuta. 1998. The Language of Newspapers. London; New York: Routledge.
- Škiljan, Dubravko. 2000. Javni jezik – pristup lingvistici javne komunikacije. Zagreb: Izdanja Antibarbarus.
Dodatna
- Austin, J.L. 2014. Kako djelovati riječima. Zagreb: Disput.
- Bourdieu, Pierre. 1992. Što znači govoriti: ekonomija jezičnih razmjena. Zagreb: Naprijed.
- Fairclough, Norman. 2010. Critical discourse analysis: the critical study of language. Harlow: Longman.
- Fairclough, Norman. 1989. Language and Power. London; New York: Longman.
- Hudeček, Lana; Mihaljević, Milica. 2009. Jezik medija: publicistički funkcionalni stil. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
- Jezik i mediji – jedan jezik: više svjetova: zbornik. 2006. Ur: Jagoda Granić. Zagreb; Split: Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku.
- Katnić-Bakaršić, Marina. 2006. Stilističke skice. Sarajevo: Connectum.
- Kišiček, Gabrijela; Stanković, Davor. 2014. Retorika i društvo. Zagreb: Naklada Slap.
- Kress, Gunther; Van Leeuwen, Theo. 1996. Reading Images. London; New York: Routledge.
Sadržaj seminara po tjednima
- Diskurz – objašnjenje pojma, pristupi različitih teoretičara, razlika među pojmovima mediji i publicistika.
- Metodološki pristup analize diskurza i kritičke analize diskurza. Analiziranje medijskih i publicističkih tekstova na primjerima iz hrvatskih dnevnih, tjednih novinskih izdanja te mjesečnika.
- Publicistika kao funkcionalni stil hrvatskoga jezika. Uočavanja stilskih i jezičnih odrednica publicističkoga stila.
- Retorički pristup medijskome i publicističkom diskurzu. Postupci uvjeravanja i argumentacija kojom se koriste mediji. Pojam moći i zašto ga povezujemo s medijima.
- Jezik novina. Kako nastaje članak, kako se stvaraju naslovi. Što je etičko izvještavanje u medijima. Novinska vijest. Kako izgleda i usporedba različitih načina prikazivanja istog događaja.
- Politika naslovnica. Odnos slike i naslova. Vizualna retorika i semiotika. Kako i zašto se smještaju tekst i slika na određena mjesta u novinama.
- Internetski portali. Struktura i obilježja internetskih portala. Multimedijski diskurz: video- i foto-materijal u odnosu na pisanu riječ, forum kao prostor demokracije/netolerancije.
- Spektakl, žutilo, trač. Proizvodnja spektakla, što sve može postati vijest, jezična obrada trača, celebrity kultura.
- Reklamni diskurz. Figurativnost, beletrizacija, retorika uvjeravanja i zavođenja.
- Politički diskurz. Kampanje, izbori, slogani, priopćenja za javnost, plakati.
- Jezik sportskih novinara. Frazemi, emocionalno obojen govor, hiperbolizacija, figurativnost.
- Retorika u elektronskim medijima i na društvenim mrežama. Nova komunikacijska pravila, osiromašenje ili ekonomizacija jezika, novi oblici pismenosti.
- Cosmopolitika. Konstrukcija rodnih identiteta u ženskim časopisima i drugim medijima.
- Posjet uredničkoj redakciji portala koji se bave sportskim izvještavanjem, dnevnim vijestima te tzv. feelgood vijestima.