Silabi i rokovi › Silabi: zimski semestar
25. 9. 2018.

Publicistički i medijski diskurz

Nositelj: prof. dr. sc. Krešimir Bagić

Izvođač: Gabrijela Puljić

ECTS: 5

Jezik: hrvatski

Trajanje: 1 semestar

Status: izborni kolegij u 1. semestru preddiplomskoga studija

Oblik nastave: 2 sata seminara

Uvjeti: nema

Ispit: pisana izrada seminarskoga rada i usmeno izlaganje

Literatura

Obavezna

  • Van Dijk, Teun A. 2011. Discourse studies: a multidisciplinary introduction. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Silić, Josip. 2006. Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
  • Reah, Danuta. 1998. The Language of Newspapers. London; New York: Routledge.
  • Škiljan, Dubravko. 2000. Javni jezik – pristup lingvistici javne komunikacije. Zagreb: Izdanja Antibarbarus.

Dodatna

  • Austin, J.L. 2014. Kako djelovati riječima. Zagreb: Disput.
  • Bourdieu, Pierre. 1992. Što znači govoriti: ekonomija jezičnih razmjena. Zagreb: Naprijed.
  • Fairclough, Norman. 2010. Critical discourse analysis: the critical study of language. Harlow: Longman.
  • Fairclough, Norman. 1989. Language and Power. London; New York: Longman.
  • Hudeček, Lana; Mihaljević, Milica. 2009. Jezik medija: publicistički funkcionalni stil. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
  • Jezik i mediji – jedan jezik: više svjetova: zbornik. 2006. Ur: Jagoda Granić. Zagreb; Split: Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku.
  • Katnić-Bakaršić, Marina. 2006. Stilističke skice. Sarajevo: Connectum.
  • Kišiček, Gabrijela; Stanković, Davor. 2014. Retorika i društvo. Zagreb: Naklada Slap.
  • Kress, Gunther; Van Leeuwen, Theo. 1996. Reading Images. London; New York: Routledge.

Sadržaj seminara po tjednima

  1. Diskurz – objašnjenje pojma, pristupi različitih teoretičara, razlika među pojmovima mediji i publicistika.
  2. Metodološki pristup analize diskurza i kritičke analize diskurza. Analiziranje medijskih i publicističkih tekstova na primjerima iz hrvatskih dnevnih, tjednih novinskih izdanja te mjesečnika.
  3. Publicistika kao funkcionalni stil hrvatskoga jezika. Uočavanja stilskih i jezičnih odrednica publicističkoga stila.
  4. Retorički pristup medijskome i publicističkom diskurzu. Postupci uvjeravanja i argumentacija kojom se koriste mediji. Pojam moći i zašto ga povezujemo s medijima.
  5. Jezik novina. Kako nastaje članak, kako se stvaraju naslovi. Što je etičko izvještavanje u medijima. Novinska vijest. Kako izgleda i usporedba različitih načina prikazivanja istog događaja.
  6. Politika naslovnica. Odnos slike i naslova. Vizualna retorika i semiotika. Kako i zašto se smještaju tekst i slika na određena mjesta u novinama.
  7. Internetski portali. Struktura i obilježja internetskih portala. Multimedijski diskurz: video- i foto-materijal u odnosu na pisanu riječ, forum kao prostor demokracije/netolerancije.
  8. Spektakl, žutilo, trač. Proizvodnja spektakla, što sve može postati vijest, jezična obrada trača, celebrity kultura.
  9. Reklamni diskurz. Figurativnost, beletrizacija, retorika uvjeravanja i zavođenja.
  10. Politički diskurz. Kampanje, izbori, slogani, priopćenja za javnost, plakati.
  11. Jezik sportskih novinara. Frazemi, emocionalno obojen govor, hiperbolizacija, figurativnost.
  12. Retorika u elektronskim medijima i na društvenim mrežama. Nova komunikacijska pravila, osiromašenje ili ekonomizacija jezika, novi oblici pismenosti.
  13. Cosmopolitika. Konstrukcija rodnih identiteta u ženskim časopisima i drugim medijima.
  14. Posjet uredničkoj redakciji portala koji se bave sportskim izvještavanjem, dnevnim vijestima te tzv. feelgood vijestima.