Metodika nastave hrvatskoga jezika 1
Obvezni kolegij za studente 1. godine diplomskoga studija
Nositelj i izvođač: izv. prof. dr. sc. Marko Alerić
Bodovna vrijednost: 3 ECTS boda
Predavanje: ponedjeljkom od 8,00 do 8,45
Seminar: ponedjeljkom od 8,45 do 9,30 ili od 9,30 do 10,15
Konsultacije: ponedjeljkom od 10,15 do 12,00 i četvrtkom od 10,15 do 11,00, soba B-108
Opis predmeta
Studenti će u okviru predmeta biti upoznati s teorijskim i praktičnim spoznajama nastave hrvatskoga jezika u osnovnoj i srednjim školama, sa školskim dokumentima, s osnovnim pojmovima u vezi s učenjem (poučavanjem) sekundarne jezične kompetencije i njezinim ovladavanjem. Također će biti upoznati s jezičnim djelatnostima u nastavi hrvatskoga jezika, sa svrhom učenja/poučavanja, ciljevima, zadaćama i zadatcima, s nastavnim načelima, sustavima, metodama, oblicima i izvorima i njihovom primjenom u nastavnom procesu.
Teme nastavnih jedinica
- Metodika nastave hrvatskoga jezika – temeljni pojmovi – 9. listopada 2017.
- Razvoj kompetencija – osposobljenosti (znanje, vještine, stavovi) – 16. listopada 2017.
- Školski propisi – temeljni dokumenti – 23. listopada 2017.
- Jezične djelatnosti u nastavi: slušanje i govorenje – 30. listopada 2017.
- Jezične djelatnosti u nastavi: čitanje i pisanje – 6. studenog 2017.
- Svrha, ciljevi, zadaće i zadatci u nastavi hrvatskoga jezika – 13. studenog 2017.
- Teorije učenja/poučavanja – 20. studenog 2017.
- Nastavna načela u teoriji i praksi 1 – 27. studenog 2017.
- Nastavna načela u teoriji i praksi 2 – 4. prosinca 2017.
- Nastavna načela u teoriji i praksi 3 – 11. prosinca 2017.
- Nastavni sustavi u teoriji i praksi – 18. prosinca 2017.
- Božić, nema nastave
- Nova godina, nema nastave
- Nastavne metode u teoriji i praksi – 8. siječnja 2018.
- Nastavni oblici i izvori u teoriji i praksi – 15. siječnja 2018.
Obvezna literatura
(poglavlja povezana sa sadržajem kolegija):
- Težak, Stjepko (1996): Teorija i praksa nastave hrvatskoga jezika 1, Zagreb
- Pandžić, Vlado (2001): Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi, Zagreb
Dopunska (neobvezna) literatura:
- Alerić, Marko (2009): Normativna morfologija u nastavi hrvatskoga jezika (Imanentna gramatika u nastavi normativne morfologije), doktorski rad, Zagreb
- Tamara Gazdić-Alerić; Alerić, Marko; Bekavac, Božo (2010): Utjecaj čestotnosti fonema/grafema č, ć, dž, đ na ovladavanje hrvatskom pravopisnom normom. Odgojne znanosti. 12, 1, Zagreb: Učiteljski fakultet; 215-227
- Alerić, Marko (2006): Imanentna gramatika u ovladavanju standardnojezičnom morfologijom. Lahor; časopis za hrvatski kao materinski, drugi i strani jezik. 1, 2, Zagreb
- Alerić, Marko (2009): Jezični osjećaj kao kriterij u normiranju standardnog jezika. Poglavlje u knjizi Jezična politika i jezična stvarnost / Language Policy and Language Reality. Granić, Jagoda (ur.). Zagreb: Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku – HDPL; 105-116.
- Alerić, Marko; Gazdić-Alerić, Tamara (2009): Pozitivan stav prema hrvatskome standardnom jeziku kao uvjet njegova uspješnijega ovladavanja. Lahor. 4. 7. Zagreb: Hrvatsko filološko društvo; 5-24.
- Alerić, Marko (2007): Jezični osjećaj i ovladavanje standardnojezičnom kompetencijom. Zbornik radova s međunarodnoga stručnoga i znanstvenoga skupa Dijete i jezik danas, Čakovec – Osijek: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu – Središte u Čakovcu – Učiteljski fakultet u Osijeku; 10-26
- Alerić, Marko; Gazdić-Alerić, Tamara (2013): Čestotni pristup poučavanju padežnoga sustava hrvatskoga standardnog jezika (Fre – uency Approach in the Teaching of the Standard Language Case System). U: Current Issues in Linguistic Research, Section 1; Savremeni tokovi u lingvističkim istraživanjima, knjiga 1. Polovina, V.; Vučo, J. (ur.). Republika Srbija, Beograd; 507-521. ISBN: 978-86-6153-123-1
- Alerić, Marko; Gazdić-Alerić, Tamara (2013): Prohodnost teksta Andrićeva djela "Na Drini ćuprija" (Patency Andric's text "Bridge on the Drina"). U: Andrićeva ćuprija / Andrićs Brücke. Tošović, B. (ur.). Republika Austrija, Srbija i Republika Srpska, Graz-Beograd-Banjaluka: Institut für Slawistik der Karl-Franzens-Universität Graz-Beogradska knjiga-Narodna i univerzitetska biblioteka Republike Srpske-Svet knjige; 139-151. ISBN: 978-99938-30-62-7
- Težak, Stjepko – Babić, Stjepan (1992): Gramatika hrvatskoga jezika, Zagreb
- Peko, Anđelko – Pintarić, Ana (1999): Uvod u didaktiku hrvatskoga jezika, Osijek
- Titone, Renzo (1977), Primijenjena lingvistika, Zagreb
- Pintarić, Ana, Didaktika hrvatskoga jezika
- Bežen, Ante, (2008). Metodika: znanost o poučavanju nastavnog predmeta. Zagreb: Učiteljski fakultet i Profil
Studentske obveze
- Prisustvovanje predavanjima i seminarima, pisanje kraćeg referata i usmeno izlaganje obrađene temu, polaganje pismenog ispita.
- Teme seminarskih izlaganja
- Usporediti istu nastavnu jedinicu u različitim udžbenicima.
- Usporediti istu nastavnu jedinicu u razliitim vježbenicama.
- Usporediti istu nastavnu jedinicu u znanstvenoj i školskoj gramatici (školskom jezičnom priručniku).
- Uočiti i objasniti primjenu nekog nastavnog načela u nastavi Hrvatskoga jezika.
- Oprimjeriti nastavne sustave u nastavi Hrvatskoga jezika.
- Oprimjeriti nastavne metode u nastavi Hrvatskoga jezika.
- Oprimjeriti nastavne oblike i izvore u nastavi Hrvatskoga jezika.
- Predložiti nekoliko motivacija za nekoliko nastavnih jedinica.
- Predložiti nekoliko načina obrade novog gradiva.
- Opisati temeljne razlike između vlastite imanentne i normativne gramatike.
- Utvrditi i objasniti učenička odstupanja u nekom dijelu gramatičke i pravopisne norme.
- Prikupiti i objasniti 50 odstupanja (zajedno s rečenicom u kojima se odstupanja javljaju) osnovnoškolskih ili srednjoškolskih učenika
- Objasniti primjerenost/neprimjerenost zadataka u ispitima znanja iz Hrvatskoga jezika.
- Sastaviti i objasniti nekoliko zadataka za ispite znanja iz Hrvatskoga jezika.