Književne zajednice: desubjektivacija, emancipacija, kolektivizam
Kolegij: Književne zajednice: desubjektivacija, emancipacija, kolektivizam
Nositeljica kolegija: doc. dr.sc. Zrinka Božić Blanuša
ECTS: 4 boda
Trajanje: 1 semestar (ljetni)
Oblik nastave: 2 sata predavanja, 1 sat seminara
Status/tip izbornosti: izborni kolegij (C2), 5 studenata FF-a
Uvjeti upisa: nema
Opis kolegija
Raspravu o pojmu zajednice koja započinje osamdesetih godina dvadesetog stoljeća i traje do danas (Nancy, Blanchot, Agamben, Esposito, Goh) valjalo bi razmotriti iz perspektive avangardnih književnih i umjetničkih kolektiva i grupa koje se pojavljuju početkom dvadesetog stoljeća. Radikalno (umjetnički i politički) istupajući, proklamirali su raskid s tradicijom i programatska načela umjetnosti za novo (post-revolucionarno) doba. Premda suvremena rasprava o zajednici ne polazi izravno od spomenutih književnih i umjetničkih grupa, ono što je artikulirala kao središnji problem (emancipaciju, desubjektivaciju i raskid s filozofijom subjekta) do izražaja dolazi u programima, praksama i strategijama spomenutih grupa kao i u neo-avangardnim i retro-gardnim ponavljanjima druge polovine dvadesetog stoljeća sve do danas.
Kolegij će obuhvatiti čitanje teorijskih tekstova o fenomenu zajednice, rad na reprezentativnim programatskim tekstovima tzv. historijske avangarde, ali i umjetničkim programima koji se na međunarodnoj sceni i kod nas pojavljuju kasnije. Na taj će se način rasvijetliti ideja kolektivizma u književnosti i umjetnosti, njezina povezanost s emancipacijskom usmjerenošću različitih grupa i njihov odnos prema modernističkom individualističkom idealu koji je u književnosti i umjetnosti uvelike povezan s uspostavom književnog i umjetničkog tržišta.
Cilj kolegija
Studenti će moći analizirati, usporediti i kritički procijeniti različite teorijske pristupe pitanju zajednice, ali i argumentirano raspravljati o fenomenu književnih (i umjetničkih) kolektiva i grupa, njihovih programa i umjetničkih strategija.
Ishodi učenja
1. Usporediti i vrednovati različite teorijske pristupe fenomenu zajednice.
2. Raščlaniti i povezati različite teorijske koncepcije i na temelju toga oblikovati vlastitu hipotezu.
3. U susretu s nepoznatim i novim problemom odabrati i povezati različite teorijske pojmove i pristupe.
4. Osmisliti teorijska pitanja, izabrati pristup i samostalno razviti vlastiti argument.
Korištene metode: predavanja, seminarska izlaganja, dijaloška nastava, rad na tekstovima, e-učenje
Raspored rada/sadržaj
- Uvodno predavanje i dogovor o načinu rada na seminarima.
- Iskustvo zajednice: Georges Bataille, intelektualni kružoci, umjetničke grupe, tajna društva
- Rasprava o zajednici: Jean-Luc Nancy
- Rasprava o zajednici: Maurice Blanchot
- Rasprava o zajednici: Giorgio Agamben
- Rasprava o zajednici: Roberto Esposito
- Zajednica, umjetničke grupe i kolektivi, intelektualni kružoci: avangarda
- Suvremene teorije avangarde: Aleksandar Flaker, Peter Bürger, Renato Poggioli, Richard Murphy
- Programi, manifesti, trajanje: futurizam
- Programi, manifesti, trajanje: ekspresionizam
- Programi, manifesti, trajanje: nadrealizam
- 1960-te i novi kolektivizam: neoavangarda
- Kolektiv, pojedinac i programi emancipacije: završna rasprava
- Seminarska izlaganja i završna rasprava
Literatura
Obavezna literatura
- Agamben, Giorgio. Zajednica koja dolazi. Prev. Ita Kovač. Zagreb: Politička kultura, 2016.
- Bürger, Peter. Teorija avangarde. Prev. Nataša Medved. Zagreb: Izdanja antibarbarus, 2007.
- Esposito, Roberto. Communitas: The Origin and Destiny of Community. Prev. Timothy Campbell. Stanford: Stanford University Press, 2010. (odabrana poglavlja)
- Flaker, Aleksandar ur. Sovjetska književnost 1917-1932: manifesti i programi, književna kritika, nauka o književnosti. Zagreb: Naprijed, 1967.
- Matičević, Ivica ur. Hrvatska književna avangarda: programski tekstovi. Zagreb: Matica hrvatska, 2008.
- Nancy, Jean-Luc. Dva ogleda. Prev. Tomislav Medak. Zagreb: Arkzin, 2004.
- Puchner, Martin. Poetry of the Revolution: Marx, Manifestos, and the Avant-Gardes. New Jersey: Princeton University Press, 2006. (odabrana poglavlja)
- Stimson, Blake/ Sholette, Gregory ur. Collectivism after Modernism: The Art of Social Imagination after 1945. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007. (odabrana poglavlja)
Dodatna literatura
- Anderson, Lisa Marie. German Expressionism and the Messianism of a Generation. Amsterdam and New York: Rodopi, 2011.
- Athanasiou, Athena, and Judith Butler. Dispossession: The Performative in the Political. Cambridge: Polity Press, 2013.
- Badovinac, Zdenka i dr. ur. NSK from Kapital to Capital: An Event of the Final Decade of Yugoslavia. Cambridge MA: MIT Press, 2015.
- Blanchot, Maurice. La Communauté inavouable. Paris: Editions de Minuit, 1984.
- Bloch, Ernst. O umjetnosti. Prev. Danko Grlić. Zagreb: Školska knjiga, 1981.
- Božić Blanuša, Zrinka. Iz perspektive smrti: Heidegger i drugi. Zagreb: Plejada, 2012.
- Božić Blanuša, Zrinka. "Manifesting Dispossession: Politics of the Avant-Garde", Biti, Vladimir ur. Claiming the Dispossession: Politics of Hi/storytelling in Post-imperial Europe, Brill, Leiden/Boston 2017.
- Bru, Sascha/ Martens, Gunther ur. The Invention of Politics in the European Avant-Garde (1906-1940). Amsterdam: Rodopi, 2006.
- Carroll, Noël. A Philosophy of Mass Art. Oxford: Oxford University Press, 1998.
- De Micheli, Mario ur. Umjetničke avangarde XX. stoljeća. Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske, 1990.
- Djurić, Dubravka/ Šuvaković, Miško. Ur. Impossible Histories: Historical Avant-gardes, Neo-avant-gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. Cambridge MA: MIT Press, 2003.
- Earle, Jason. “Surrealism’s Secret Societies.” L’Esprit Créateur 53.3 (2013): 129-142.
- Flaker, Aleksandar. Poetika osporavanja: avangarda i književna ljevica. Zagreb: Školska knjiga, 1984.
- Goh, Irving. The Reject: Community, Politics, and Religion after the Subject. New York: Fordham University Press, 2014.
- Golomstock, Igor. Totalitarian Art. New York/London: Overloock Duckworth, 2011.
- Harbaš, Bernard. Zajednica bez zajedništva. Zagreb: Naklada Breza, 2013.
- Léger, Marc James. Brave New Avant-Garde: Essays on Contemporary art and Politics. Winchester/Washington: Zero Books, 2012.
- Murphy, Richard. Theorizing the Avant-Garde: Modernism, Expressionism, and the Problem of Postmodernity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
- Nancy, Jean-Luc. “Introduction.” Who comes after the Subject? Ur. Eduardo Cadava, Peter Connor and Jean-Luc Nancy. New York and London: Routledge, 1991. 1-8.
- Poggioli, Renato. Teorija avangardne umjetnosti. Prev. Jasna Janičijević. Beograd: Nolit, 1975.
- Roberts, John. Revolutionary Time and the Avant-Garde. London: Verso, 2015.
- Sartini Blum, Cinzia. The Other Modernism: F.T. Marinetti’s Futurist Fiction of Power. Los Angeles: University of California Press
- Sell, Mike. “Resisting the Question, “What Is an Avant-Garde?”.” New Literary History 41.4 (2010): 753-774.
- Solar, Milivoj. Mit o avangardi i mit o dekadenciji. Beograd: Nolit, 1985.
- Stavrinaki, Maria. “Messianic Pains. The Apocalyptic Temporality in Avant-Garde Art, Politics and War.” Modernism/ modernity 18.2 (2011): 371-393.
- Strom, Kirsten. “Avant-Garde of What? Surrealism Reconceived as Political Culture.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 62.1 (2004): 37-49