Biblija kao književnost u nastavi
Opis kolegija
Predmet: Metodika nastave hrvatskoga jezika i književnosti
Kolegij: Biblija kao književnost
Nositelj kolegija: dr. sc. Dean Slavić, izv. prof.
Izvođač kolegija: dr. sc. Dean Slavić, izv. prof.
ECTS: 4
Oblik nastave: 30 sati predavanja + 15 sati seminara
Status/tip izbornosti: izborni
Studijski program: Diplomski (ako je studentima dodiplomskoga studija dopušteno, mogu i oni slušati kolegij; kolegij također mogu slušati polaznici drugih odsjeka ako im to propisi dopuštaju)
Način polaganja ispita: pisani ispit
Cilj kolegija: Osposobiti studente kako bi mogli uočavati i vrjednovati književne odrednice biblijskih tekstova:
- prostorne i vremenske silnice u suodnosu s drugim elementima književnog stila
- žanrovske odrednice
- odrednice tipične za određeni tekst
- recepciju s teološkoga, političkoga i književnoga stajališta
- utjecaj na druge biblijske i izvanbiblijske tekstove
Osposbiti studente za tumačenje biblijskih tekstovima učenicima srednjih škola.
Ishodi učenja: Studenti su na kraju kolegija upoznati s književnim vrijednostima Biblije kao izvora za niz kanonskih, lektirnih i manje tumačenih tekstova starije i novije hrvatske i europske književnosti. Upoznati su s tekstovima koji čine ključnu pozadinu bitnoga dijela hrvatske i europske kulture. Ospobljeni su tumačiti biblijske tekstove s gledišta literarnih odrednica učenicima srednjih škola.
Studenti su sposobni uočiti i vrjednovati sljedeća obilježja tekstova:
- međuodnos žanrovskih, prostornih i vremenskih simbola
- specifičnosti određene skupine biblijskih tekstova (proročka djela, mudrosne knjige, apokaliptična književnost..)
- specifičnosti pojedinih tekstova unutar skupine tekstova (Psalam 137, Himna ljubavi, Druga knjiga o Samuelu...)
- međuodnos uže književnih i teološko- filozofskih obilježja recepcije biblijskih tekstova
- biblijski tekstovi u nastavi hrvatskoga jezika.
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata: Studenti pišu tri kolokvija s po 15 upita na koje se odgovara dopunjavanjem i povezanim tekstom. Studenti koji ne pristupe kolokvijima pristupaju pisanomu dijelu ispita u cijelosti; studenti koji dio gradiva riješe tijekom kolokvija ne pristupaju pisanomu ispitu iz toga dijela gradiva)
Sadržaj kolegija po tjednima
- Što je sveto? Povijesne i zemljopisne odrednice biblijskih tekstova; Katolička crkva, Biblija i književnost; Ecoova otvorena i zatvorena djela i Biblija; Frye, književnost i Biblija; Pepper o književnoj vrijednosti i Biblija
- Intertekst bliskoistočnih književnosti u Bibliji; arheologija i paleografija
- Žanrovi; stilske figure bez glasovnih igara; Stilske figure s glasovnim igrama
- Petoknjižje: stilske odrednice četiriju predaja
- Petoknjižje: sage, legende, romansa i psihoanaliza
- Povijesne knjige, ustroj; Judita; Zločin u Gibei i Ruta; kronika po Muiru i biblijske kronike
- Psalmi (Staigerova obilježja lirike i psalmi, vrste psalama)
- Mudrosne knjige; Job i Propovjednik; problem zla
- Uvod u proročku književnost; Izaija; Jona (sintaktostilistička obilježja; simetrija i asimetrija; Iser i Knjiga o Joni; poveznice s drugim bibl. tekstovima)
- Uvod u Novi zavjet i Marko (povijesne i zemljopisne odrednice; stilske posebnosti evanđelja ukupno i Marka posebno; tragedija po Steineru i evanđelje po Marku; Genettova fokalizacija i Marko)
- Matej (prostorne i vremenske odrednice; sinoptička evanđelja; problem datacija; ustroj, bitni stilemi)
- Luka (prostorne i vremenske odrednice, ustroj, bitni stilemi; Tomaševskijeve motivacije i Luka; teološke dvojbe)
- Ivan (prostorne i vremenske odrednice, teološki problemi: gnostika i katolicizam; obilježja ivanovske zajednice; ustroj, bitni stilemi)
- Corpus Paulinum (Pavlov životopis, odnos Pavlovih poslanica i Djela apostolskih, tumačenje književnih vrijednosti 1. Kor i Rimljanima; interpretacija Himne ljubavi; Pavao i antička retorika)
- Otkrivenje i apokaliptična književnost (Izaijina i Danijelova apokalipsa i Otkrivenje; ustroj Otkrivenja; Fryeeva romansa i Otkrivenje)
Literatura
Obvezna
- Izabrana poglavlja iz Zagrebačke Biblije ili Jeruzalemske Biblije (po uputi predavača, ukupno 350 stranica; studenti mogu čitati i na drugim jezicima, no Biblije moraju sadržavati tekstove koje predavač odredi za čitanje)
- Komentari izabranih knjiga iz Zagrebačke Biblije te iz Jeruzalemske Biblije
- Slavić, Dean: Biblija kao književnost (rukopis koji su recenzirali prof. dr. Adalbert Rebić, prof. dr. Ivan Dugandžić, prof. dr. Stipe Botica i prof. dr. Mato Zovkić; recenzije sadrže izričitu preporuku po kojoj se tekst može primjenjivati kao literatura za studente Filozofskoga fakulteta)
Izborna
- Alter, Robert i Kermode, Frank (uredili): The Literary Guide to the Bible, , The Belknapp Press of Harvard University Press, Cambridge Massachusetts 1999.
- Brown, E. Raymond: Uvod u Novi zavjet, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 2008. (RB)
- Dugandžić, Ivan: Kako su nastala evanđelja, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 1999.
- Freedman, David Noel (glavni urednik): The Anchor Bible Dictionary, Doubleday , New York 1992.
- Frye, Northrop: The Great Code, The Bible and Literature, A Harvest Book, New York 1983.
- Frye, Northrop: Words with Power, Being a Second Study of The Bible and Literature, Harcourt Brace Jovanovich, New York 1992.
- Gable, John; Wheeler, Charles; York, Anthony: The Bible as Literature, Oxford University Press, New York, Oxford 2000.
- Hohnjec, Nikola: Djela proročka: likovi i središnje proročke teme, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 2001.
- Lévi-Strauss, Claude: Strukturalna antropologija, Stvarnost, Zagreb 1977.
- Lujić, Božo: Starozavjetni proroci, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 2004.
- Papinska biblijska komisija: Tumačenje Biblije u Crkvi Biblija i kristologija, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 1995.
- Pritchard, James B. (urednik): Biblijski atlas, Cankarjeva založba, Ljubljana i Zagreb 1990.
- Popović, Anto: Uvod u knjige Staroga zavjeta, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 2012.
- Rebić, Adalbert: Biblijske starine, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 1992.
- Adalbert Rebić: Vodič po Svetoj zemlji, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 2010.
Obveze studenata:
- Pohađati nastavu
- Pročitati i proučiti dijelove Biblije po uputi nositelja kolegija.
- Položenim kolokvijima ili pisanim ispitom dokazati svladanost gradiva.
Načini praćenja kvalitete: Studenti anketom ocjenjuju razumljivost, korisnost i zanimljivost tumačenih podataka. Studenti se prate tijekom seminara, na kojima pokazuju da su usvojlli gradivo prethodnoga predavanja te da ga znaju praktično primijeniti. Studenti se prate tijekom kolegija u desetom semestru kad praktično izvode nastavu s učenicima