Nositeljice i izvođačice kolegija: doc. dr. sc. Marina Protrka Štimec, dr. sc. Lana Molvarec, poslijedoktorandica
ECTS-bodovi: 5
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar, ljetni
Status: izborni kolegij
Godina na kojoj se izvodi: preddiplomski jednopredmetni studij kroatistike
Oblik nastave: predavanja, seminarske rasprave, individualni rad
Cilj kolegija: upoznati studentice i studente s povijesnim, stilskim i ideološkim značajkama hrvatske dječje književnosti te istraživačkim pristupima dječjoj književnosti. Potaknuti studente da se kroz samostalan rad i zajedničku raspravu kritički odrede prema ključnim pojmovima i problemima istraživanja dječje književnosti.
Obaveze: 80% prisutnost na nastavi, sudjelovanje na forumu kolegija, tjedne bilješke pročitanih primarnih tekstova, aktivno sudjelovanje u seminarskim raspravama, samostalno izlaganje.
Način provjere znanja: pismeni ispit
Opis kolegija: Kolegij polazi od shvaćanja književnosti i djetinjstva kao kulturnih, povijesno i društveno specifičnih kategorija. Slijedom povijesnih i poetičkih značajki prominentnih književnih žanrova i nakladničkih formi dječje književnosti (bajka, basna, dječji roman, dječja poezija, slikovnica i sl.) kolegij uvodi u ključne analitičke pojmove u području proučavanja dječje književnosti (peritekst, epitekst, implicitni čitatelj, prijevod, djetinjstvo i dr.), zatim u problematiku odnosa hrvatske dječje književnosti i drugih književnosti (hrvatske književnosti, svjetske književnosti, usmene književnosti, popularne književnosti i sl.), kao i u modele njezina proučavanja i/ili podučavanja u različitim institucionalnim okvirima (npr. osnovnoškolskom, visokoškolskom) i modalitetima (lektira, dječje knjižnice i sl.). Seminarska nastava bit će fokusirana na pojam radikalne dječje književnosti u okviru kojeg će se analizirati tekstovi hrvatske i svjetske dječje književnosti.
1. Uvod u kolegij: upoznavanje sa strukturom kolegija, načinom rada i literaturom.
2. Definicije dječje književnosti: osnovni pojmovi, povijesna dinamika, prijepori i tendencije. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Ivana Kušana Koko i duhovi te film Daniela Kušana Koko i duhovi.
3. Povijest djetinjstva i dječja književnost: odrednice dječje književnosti i specifičnosti povijesti dječje književnosti. Proizvodnost i proizvedenost dječje književnosti. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Sunčane Škrinjarić Ulica predaka.
4. Polje dječje književnosti: Nakladnici, nagradne knjige, lektira. Književna nagrade. Kanon dječje književnosti. (Auto)cenzura. Procesi specijalizacije i profesionalizacije u području dječje književnosti i istraživanja dječje književnosti. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Pipi Duga Čarapa Astrid Lindgren.
5. Autor i čitatelj. Autorstvo, anonimnost, kolektivno autorstvo (autor i ilustrator, autor i prevoditelj), varijantnost. Historiografija i etnografija čitanja, čitanje i književna teorija (teorija čitateljskog odgovora, implicitni čitatelj, interpretativne zajednice). Transmedijalnost i transtekstualnost dječje književnosti: ilustracija, slikovnica i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Mate Lovraka Vlak u snijegu.
6. Žanr: dječja književnost kao žanrovska književnost, žanrovi dječje književnosti. Pripovijetka, igrokaz i strip. Dječja književnost i popularna kultura. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Koralina Neila Gaimana.
7. Slikovnica: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Odnos slikovnice i ilustrirane knjige, naratološki i semiotički pristupi. U okviru seminarske nastave analizirat će se slikovnice Svjetlana Junakovića Velika knjiga portreta i Mauricea Sendaka Where the Wild Things Are.
8. Dječji roman: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Pustolovni roman, roman o siročetu, roman o dječjoj družbi i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Čudnovate zgode šegrta Hlapića Ivane Brlić-Mažuranić.
9. Bajka: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Bajka i priča, bajka i usmena književnost, bajka i institucije dječje književnosti i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se bajke Ivane Brlić Mažuranić Šuma Striborova i Kako je Potjeh tražio istinu.
10. Dječja poezija: povijesne i poetičke odrednice dječje poezije. U okviru seminarske nastave analizirat će se sljedeća djela: Strašna djeca Gorana Babića, Kako živi Antuntun Grigora Viteza i Tomislava Torjanca.
11. Animalistička dječja književnost: Povijesne, poetičke i ideološke odrednice basne, priče o životinjama, animalističkog romana, animalističke poezije i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Božidara Prosenjaka Divlji konj.
12. Adolescentska književnost: povijesne, poetičke i ideološke odrednice, žanrovi, mediji. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Jože Horvata Sedmi be.
13. Sinteza i evaluacija: dječja književnost kao kompleksno, dinamično i analitički zahtjevno istraživačko područje i kulturna praksa.