Metodički blok i praksa – dvopredmetni studij
Kolegij: Metodički blok i praksa
Nositelj kolegija: red. prof. Dean Slavić, izv. prof. dr. sc. Marko Alerić, doc. dr. sc. Ana Ćavar
Izvođači kolegija: izv. prof. dr. sc. Marko Alerić, doc. dr. sc. Ana Ćavar
Vrijednost: 6 ECTS-a
Trajanje: 1 semestar; 4. (ljetni)
Oblik nastave: 60 sati predavanja, seminara i vježbi
Status kolegija: obavezni kolegij za studente 4. semestra dvopredmetnoga diplomskog nastavničkog studija
Uvjeti upisa: nema
Cilj kolegija: upoznavanje s obvezama i dužnostima učitelja i nastavnika i s praksom sviju sastavnica nastavnoga predmeta Hrvatski jezik; osposobljavanje za izvođenje nastave Hrvatskog jezika u osnovnim i srednjim školama
Ishodi učenja:
- povezivati teorije učenja s nastavnom praksom – objašnjavati utemeljenost suvremenih praksa poučavanja u teorijskim opisima i istraživanjima učenja
- povezivati teorijske pojmove s njihovom primjenom u praksi – prepoznati i objasniti primjenu načelâ, metodičkih sustava i modelâ, oblikâ rada, metoda poučavanja i strategija učenja u nastavi
- ciljano primjenjivati metodičke sustave, analitičko-interpretativne modele, oblike rada i metode poučavanja u praksi
- argumentirati izbor odabranog sustava, analitičko-interpretativnog modela, oblika rada i metoda poučavanja
- poticati aktivne oblike učenja u nastavi
- ciljano poticati samoregulirano učenje strukturom nastave i nastavnim materijalima, primjenom različitih metoda, oblika rada i tehnika te izravnim poučavanjem strategija učenja
- aktivno povezivati stručna znanja s metodičkim kompetencijama – posredovati filološka znanja u skladu s očekivanim spoznajnim i emocionalnim razvojem učenika i predviđenim sadržajima i ishodima
- samostalno izvoditi nastavu svih predmetnih područja Hrvatskoga jezika u osnovnoj i u srednjoj školi
Način polaganja ispita: pismeni i usmeni
Plan i program nastavne prakse (ak. god. 2022/23)
- Upoznavanje poslova i obaveza učitelja i nastavnika Hrvatskog jezika, temeljnih dokumenata: zakonâ i podzakonskih akata, pravilnikâ i školske dokumentacije. Praćenje mentorske nastave i ostalih poslova učitelja i nastavnika. Sudjelovanje u analizi i ocjenjivanju nastavnih sati. Samostalno oblikovanje jedne razrade teme u osnovnoj ili u srednjoj školi. Samostalno oblikovanje jednoga pismenog ispita za provjeru i procjenu znanja, postignuća i sposobnosti učenika u osnovnoj školi i jednoga u srednjim školama. Izrada priprema za nastavu. Izvođenje pokusnih i diplomskih predavanja.
- Broj nastavnih sati: šezdeset nastavnih sati praćenja mentorske nastave, studentskih praktičnih predavanja (pokusnih predavanja), diplomskih predavanja i ostalih nastavničkih poslova, od toga trideset nastavnih sati u osnovnoj školi i trideset nastavnih sati u srednjoj školi.
- Nastavna praksa traje od 28. veljače 2023. do 2. lipnja 2023. Nastavna praksa u srednjim školama počinje 28. ožujka. Nastavna praksa u osnovnim školama počinje 17. travnja. Praksa u srednjim i u osnovnim školama završava 2. lipnja.
- Mentori usklađuju sa studentima raspored hospitacija, održavanja studentskih praktičnih predavanja (pokusnih predavanja), diplomskih predavanja i ostalih obaveza.
- Tijekom nastavne prakse studenti vode dnevnik praćenja nastave i upoznavanja ostalih obaveza učitelja i nastavnika Hrvatskog jezika i svih svojih obavljenih poslova.
- Studentice i studenti pišu pripreme za svoja predavanja u skladu s uputama članova Katedre za metodiku nastave hrvatskoga jezika i književnosti. U suradnji s mentorom trebaju napisati četiri opširne pripreme: jednu za nastavu hrvatskoga jezika i jednu za nastavu književnosti u osnovnoj školi te jednu za nastavu hrvatskoga jezika i jednu za nastavu književnosti u srednjoj školi.
- Studenti dvopredmetnoga diplomskog studija dužni su održati deset nastavnih sati praktičnih (pokusnih) predavanja i to pet nastavnih sati u osnovnoj školi i pet nastavnih sati u srednjoj školi. U nastavi trebaju biti zastupljena sva predmetna područja. Za sva praktična predavanja (pokusna predavanja) treba napisati sažete pripreme.
- Studenti trebaju održati jedno diplomsko predavanje u osnovnoj školi i jedno diplomsko predavanje u srednjoj školi. Završna ocjena oblikuje se na temelju napisane pripreme i održanog sata u osnovnoj i u srednjoj školi te angažmana na cjelokupnoj nastavnoj praksi.
- Pripreme za diplomska predavanja uključuju se među četiri opširne pripreme. Pripremu za diplomsko predavanje treba poslati Katedri za metodiku nastave hrvatskoga jezika i književnosti na adresu i to najkasnije tri dana prije održavanja diplomskog predavanja u školi. Pripreme treba nasloviti ovako:
- Prezime_oj (priprema iz jezika u osnovnoj školi)_ Nastavna jedinica_dipl
- Prezime_ok (priprema iz književnosti u osnovnoj školi)_ Nastavna jedinica_dipl
- Prezime_sj (priprema iz jezika u srednjoj školi)_ Nastavna jedinica_dipl
- Prezime_sk_ (priprema iz književnosti u srednjoj školi) Nastavna jedinica_dipl
- Ako student održi diplomsko predavanje iz književnosti u osnovnoj školi, u srednjoj školi treba održati diplomsko predavanje iz hrvatskoga jezika. Održi li u osnovnoj školi diplomsko predavanje iz hrvatskoga jezika, mora održati diplomsko predavanje iz književnosti u srednjoj školi.
- Diplomska predavanja održavaju se od 20. ožujka 2023. do 2. lipnja 2023.
- Uvjet za polaganje diplomskog predavanja su uredno ispunjene sve obaveze i pravovremeno napisana priprema koju je odobrio mentor.
- Diplomska predavanja zajednički ocjenjuju mentor i član Katedre za metodiku nastave hrvatskoga jezika i književnosti.
- Mentori na kraju nastavne prakse predaju izvještaj o radu svih studenata.