Nositeljica kolegija: doc. dr. sc. Marina Protrka
Izvođačica kolegija: dr. sc. Lana Molvarec
ECTS-bodovi: 5
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar, zimski
Status: izborni kolegij
Godina na kojoj se izvodi: 1., 2. i 3. godina preddiplomskog jednopredmetnog studija kroatistike
Oblik nastave: predavanja, rasprave, studentska izlaganja, individualne i grupne vježbe
Cilj kolegija: upoznati studentice i studente s povijesnim, stilskim i ideološkim značajkama hrvatske dječje književnosti te istraživačkim pristupima dječjoj književnosti. Potaknuti studente da se kroz samostalan rad i zajedničku raspravu kritički odrede prema ključnim pojmovima i problemima istraživanja dječje književnosti.
Obaveze: 80% prisutnost na nastavi, sudjelovanje na mrežnom forumu kolegija, aktivno sudjelovanje u raspravama i vježbama, čitanje te bilješke o svim tekstovima najavljenim za seminarsku raspravu, samostalno izlaganje.
Način provjere znanja: pismeni ispit
Opis kolegija: Kolegij polazi od shvaćanja književnosti i djetinjstva kao kulturnih, povijesno i društveno specifičnih kategorija. Slijedom povijesnih i poetičkih značajki prominentnih formi dječje književnosti (bajka, basna, dječji roman, dječja poezija, slikovnica i sl.) kolegij uvodi u ključne analitičke pojmove u području proučavanja dječje književnosti (peritekst, epitekst, implicitni čitatelj, prijevod, djetinjstvo i dr.), zatim u problematiku odnosa hrvatske dječje književnosti i drugih književnosti (hrvatske nedječje književnosti, svjetske književnosti, usmene književnosti, popularne književnosti i sl.), kao i u modele njezina proučavanja i/ili podučavanja u različitim institucionalnim okvirima (npr. osnovnoškolskom, visokoškolskom) i modalitetima (lektira, dječje knjižnice i sl.). Seminarska nastava bit će posvećena iščitavanju tekstova većinom hrvatske, manjim dijelom svjetske, dječje književnosti u svjetlu kulturnog obrata (cultural turn) koji je već nekoliko desetljeća prisutan u proučavanjima nedječje književnosti, no čije mogućnosti nisu do kraja iskorištene u domaćim istraživanjima dječje književnosti. To znači da pri interpretaciji tekstova pažnja neće biti usredotočena samo na njihove formalne, žanrovske ili stilističke odrednice, nego osobito na konstrukciju predodžbe djeteta i djetinjstva, roda, klase, nacije, Drugih, kao i na političke i ideološke mehanizme koji stoji u pozadini tih konstrukcija.
1. Uvod u kolegij: upoznavanje sa strukturom kolegija, načinom rada i literaturom.
2. Definicije dječje književnosti: osnovni pojmovi, povijesna dinamika, prijepori i tendencije. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Čudnovate zgode šegrta Hlapića Ivane Brlić Mažuranić.
3. Povijest djetinjstva i dječja književnost: odrednice dječje književnosti i specifičnosti povijesti dječje književnosti. Proizvodnost i proizvedenost dječje književnosti. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Sunčane Škrinjarić Ulica predaka.
4. Polje dječje književnosti: Nakladnici, nagradne knjige, lektira. Književna nagrade. Kanon dječje književnosti. (Auto)cenzura. Procesi specijalizacije i profesionalizacije u području dječje književnosti i istraživanja dječje književnosti. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Josip Pavičića Poletarci te Ferenca Molnára Junaci Pavlove ulice.
5. Autor i čitatelj. Autorstvo, anonimnost, kolektivno autorstvo (autor i ilustrator, autor i prevoditelj), varijantnost. Historiografija i etnografija čitanja, čitanje i književna teorija (teorija čitateljskog odgovora, implicitni čitatelj, interpretativne zajednice). Transmedijalnost i transtekstualnost dječje književnosti: ilustracija, slikovnica i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se slikovnice Janko Raščupanko (Heinrich Hoffmann) i Tamo gdje su divlji stvori (Maurice Sendak).
6. Žanr: dječja književnost kao žanrovska književnost, žanrovi dječje književnosti. Pripovijetka, igrokaz i strip. Dječja književnost i popularna kultura. U okviru seminarske nastave analizirat će se fantasy novela Koralina Neila Gaimana i strip Borovnice Darka Macana.
7. Slikovnica: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Odnos slikovnice i ilustrirane knjige, naratološki i semiotički pristupi. U okviru seminarske nastave analizirat će se slikovnica Svjetlana Junakovića Velika knjiga portreta te Krava na mjesecu autora teksta i ilustratora Dušana Vukotića te ilustratora Rudolfa Borošaka i Posjet iz svemira autora teksta Dušana Vukotića i ilustratora Pavla Štaltera.
8. Dječji roman: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Pustolovni roman, roman o siročetu, roman o dječjoj družbi i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Mate Lovraka Vlak u snijegu te roman Ivana Kušana Koko u Parizu.
9. Bajka: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Bajka i priča, bajka i usmena književnost, bajka i institucije dječje književnosti i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se Priče iz davnine (izbor) Ivane Brlić Mažuranić.
10. Dječja poezija: povijesne i poetičke odrednice dječje poezije. U okviru seminarske nastave analizirat će se sljedeća djela: Strašna djeca Gorana Babića, Kako živi Antuntun Grigora Viteza i Tomislava Torjanca i Grga Čvarak Ratka Zvrka i Tomislava Torjanca.
11. Animalistička dječja književnost: Povijesne, poetičke i ideološke odrednice basne, priče o životinjama, animalističkog romana, animalističke poezije i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Božidara Prosenjaka Divlji konj.
12. Adolescentska književnost: povijesne, poetičke i ideološke odrednice, žanrovi, mediji. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Jože Horvata Sedmi be.
13. Sinteza i evaluacija: dječja književnost kao kompleksno, dinamično i analitički zahtjevno istraživačko područje i kulturna praksa.